Ryska generalstaben på dekis

Medskam

Ja, det var nog en mycket låg nivå på den presskonferens den ryska generalstaben höll om sina ”bevis” i nedskjutningen av Malaysian Airlines flyg MH17. Som soldat kände jag något vi här i Finland kallar medskam.

Först kunde man inte undgå att tycka synd om översättaren, som tydligen gjorde sitt jobb simultant utan noter, då den nytillträdde relativt unga (51) insatschefen (начальник Главного оперативного управления), generallöjtnant Andrej Kartapolov, läste från berett papper. Man kunde ju ha översatt i förväg, för att undvika fel i översättningen, som bara bidrog till att sänka trovärdigheten på budskapet. En mycket intressant sak var att medan generalen använde begreppet ”ополчение” (milis) om DNR-rebellerna, så översattes det ”rebels.” ”Separatisterna” använder själva generalens begrepp, liksom också de flesta ryska nyhetsbyråerna och övriga medier.

Men det om arrangemangen, till ärendet — — Den ryska generalstaben verkar ha en väldigt begränsad koll på öppna källor utanför den ryska språk- och kultursfären. Nu visade man t.ex. upp bevis i form av videon hämtade från YouTube med urklippta skärmdumpar. Samtidigt hade man troligen inte tagit sig besväret att kolla hela videon. Ett undermåligt arbete som på några timmar efter presskonferensen revs isär på Twitter.

Först visar man en bild på hur en BUKM1 transporteras i område ”kontrollerat av de ukrainska väpnade styrkorna” någonstans i östra Ukraina. Adressen, som man ”förstorat” från bilden pekar till 34 Ulitsa Dnepropetrovskaja i staden Krasnoarmijsk. ”Bogdan” lär inte bli glad över denna missvisande reklam, då hans affär i verkigheten ligger sju mil österut i miljonstaden Donetsk på 61 Ulitsa Kirova. Hade man sett på de läsliga bokstäverna i reklamen – istället för dåligt jobb med Powerpoint eller Photoshop – och haft tillgång till och kunskap om internet, så hade man kunnat gå till Bogdan-Autos hemsida för konstatera att man direkt åker fast för detta, då Bogdan inte säljer bilar i Krasnoarmijsk.

”Bevismaterialet” har i sin helhet behandlats mycket bra på denna blogg med jämförande bilder inhämtade från flera källor. I synnerhet noggrann och förstklassig är observationen av ellinjer ovanför vägarna. I Krasnoarmijsk finns inga trådbussar!

Kremlin is getting sloppy

Sedan kom dundertabben, som var helt ofattbar — generalen hävdade att MH17 skulle ha skjutits ned av ukrainskt flygvapen — med en Su-25! Efter detta refererades det till Su-25 som om det vore bekräftad sanning. Man gick vidare till att påstå att flygplanet kortvarigt, ”briefly,” kan flyga på 10 km höjd. Mycket pinsamt då tillverkaren Sukhoi anger 7 km takhöjd utan vapen eller annan yttre last. Vidare anger Sukhoi 5 km som takhöjd med maxlast.

För att förstärka sitt budskap om att MH17 måste skjutits ned av ett annat flygplan tog man fram en radarbild, på vilken det efter explosionen, likt ett smygplan, dyker upp ett extra radareko bredvid MH17, som mister höjd mycket fort. Detta radareko försvinner sedan helt efter att MH17 försvunnit, vilket man förklarar med lägsta höjd för radartäckning.

Efter flere osammanhängande påståenden laddade man ännu på med öppna frågor till Ukraina och USA, i syfte att engagera medier och skifta fokus.

Innebörden av detta är något man ska vara försiktig med att tolka, men som ett första intryck ser det ut som om den ryska generalstaben

  • har en mycket bristande uppfattning om och kunskap i informationskrigföring och strategisk kommunikation
  • dels har begränsad tillgång till, dels begränsad kunskap om digitala och sociala medier
  • har en låg nivå på samordningen mellan insatsledningsstab och informationsstab samt mellan underrättelsetjänst och informationsstab

Trollen i Kreml

Vad gäller uppgiften om takhöjden för Su-25, så avslöjades snabbt försök att med datorer vars IP-adress anger Kreml som ursprung ändra Wikipedia-sidor för Su-25 till att ange en takhöjd mellan 7-10 km. På ryska sidan finns detta ännu kvar – nej, vänta, nu ändrades det igen… Som tur har vissa medier tagit skärmdumpar. Kolla ändringen här! Wikipedia sparar ändringarna för spårbarhet, så samtliga ändringar kan ses här.
Ytterligare avslöjade Global Voices att man från ryska statliga aktörers håll under de senaste 10 åren gjort över 7000 ändringar på olika Wikipedia-sidor andgående ryska personer, institutioner och övriga aktörer.

P.S. Här stärker man budskapet med att från malpåsen skaka fram en tidigare flygvapenchef, Rysslands hjälte, armégeneral Vladimir Mikhajlov.

Kommentera | Kommentoi

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s