Ruotsin hallitus on julkaissut laajemman kirjallisen tiedotteen panostuksestaan puolustukseen osuvalla nimellä ”5,5 miljardia puolustukseen.” Olen päivittänyt sivun lopussa olevaa taulukkoa vastaamaan tätä kirjallista esitystä ja laajentanut kommenttejani. Alla on ote hallituksen tiedotteen sivun 4 taulukosta, jota kehotan lukemaan kriittisesti ja vertaamalla esimerkiksi edellisessä osassa esille tuomaani lähdeaineistoon.
Taulukko 1. Uudet panostukset puolustukseen. Milj. SEK. | |||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | YHT. | |
Toiminta | 110 | 495 | 510 | 665 | 1045 | 1760 | 2150 | 2300 | 2300 | 2300 | 13635 |
Materiaali | 270 | 430 | 475 | 1360 | 1505 | 1850 | 2095 | 3200 | 3245 | 14430 | |
Yhteensä | 380 | 495 | 940 | 1140 | 2405 | 3265 | 4000 | 4395 | 5500 | 5545 | 28065 |
Vahvistamme puolustusta…
Eilen Ruotsin hallituskoalitio (alliansen) antoi rohkaisevan tiedotteen panostamisesta puolustukseen.

Monet puolustuksen palveluksessa olevat ja maanpuolustuksen ystävät varmaan huokaisivat helpotuksesta. Viimeinkin strateginen aikalisä on ohitse ja puolustus saa tarpeensa mukaan. Hallituksen ”satsausta” täytyy kuitenkin tarkastella ainakin kolmen keskeisen tekijän valossa.
- Tauolle laitettu oman maan puolustussuunnittelu,
- Mount Everestin kokoinen materiaali- ja kunnossapitovelka ja
- vakasti puutteellinen uuden sotajaotuksen (Insatsorganisation 2014, IO 14) rahoitus.
Tarkastelujakson lopulla 5,5 miljardiin kruunuun (605 milj eur) kohoava rahoitus on tietysti hyvä uutinen, mutta vain pieni askel oikeaan suuntaan. Hallituksen esilletulo supervaalivuoden aikana muistuttaa lähinnä amerikkalaista spin-tyyppistä PR-temppua — yritetään saada huono tilanne näyttämään erinomaiselta ja kääntää vuosia jatkunut tietoinen alasajo merkittäväksi panostukseksi. Otan tähtäimeeni pari lausetta aineistosta ja ammun alas muutaman väittteen:
Som ett svar på den negativa utvecklingen slog regeringen samma år fast att ett ökat fokus på närområdet, jämfört med tidigare, var påkallat.
Kielteisen tilanteen kehityksen myötä hallitus päätti samana vuonna (2009), että aikaisempaan verrattuna lisääntynyt keskittyminen lähialueeseen oli tarpeen.
Kommentti: Kyllä, vuoden puolustuspäätöksen 2009 myötä aloitettiin jälleen oman maan puolustussuunnitelmien laatiminen. Tämä tapahtui vasta uuden hallituksen oltua Svea-laivan ruorissa kolme vuotta. Suomalaisesta näkökulmasta oman maan puolustuksen suunnittelun tekemättä ja resursoimatta jättäminen on lähinnä virkarikos ja siten täysin käsittämätöntä. En kuitenkaan usko, että useimmat suomalaiset maanpuolustuksesta kiinnostuneet ovat edes tajunneet, että Ruotdsi on tehnyt näin strategisen aikalisänsä aikana.
Vi vill se en utökad övningsverksamhet i och över Östersjön för samtliga stridskrafter, till exempel genom större markstridsövningar och en ökad möjlighet till tillfällig basering på Gotland för marin och flyg.
Haluamme nähdä lisää harjoitustoimintaa Itämeren alueella kaikilla joukoilla, esimerkiksi suurempia maataisteluharjoituksia ja parempia mahdollisuuksi sijoittaa meri- ja ilmavoimien joukkoja tilapäisesti Gotlantiin.
Kommentti: Harjoitustoiminnan tason palauttaminen ei ole kovin vaikeaa, kun sen on annettu pudota minimiin kaikilla mittareilla mitattuna. Tätä asiaa ovat hyvin ansiokkaasti valottaneet Wiseman, Skipper ja Johan Wiktorin (Försvar och säkerhet). Linkit yksittäisiin blogimerkintöihin juuri tästä löydät sivun alaosasta.
Alliansregeringen vill också investera i försvarets materielsystem. Antalet stridsflygplan av typen Jas 39 E föreslås öka från 60 till 70 plan.
Hallitus haluaa myös investoida puolustuksen kalustojärjestelmiin. Jas 39 E -taistelukoneiden lukumäärää esitetään nostettavan 60:stä 70:een.
Kommentti: Hallitus on vuosina 2006–2012 jättänyt keskeiset investoinnit tekemättä, josta seurauksena on ollut kasvava materiaali- ja kunnossapitovelka. Päätettäessä JAS E -hankinnoista 60 konetta pidettiin jonkinlaisena miniminä. 10 koneen lisäys ei lisää operatiivista suorituskykyä, ellei lentotunteja lisätä tuntuvasti ja sota- ja tukiorganisaatioihin tehdä merkittäviä lisäyksiä, niin määrärahoihin kuin myös henkilöstön lukumäärään.
Parlamentaarisen puolustuskomitean (försvarsberedningen) kommentti
Förvarsberedningenin puheenjohtaja, Cecilia Widegren (m), kommentoi tiedotetta iloisesti blogissaan, vaikka hallitus kävelikin hänen ja parlamentaarisen komitean tehtävänannon ylitse. Tässä on syytä nostaa esille kaksi lausetta.
Med anledning av – – – de utmaningar den förändrade säkerhetsmiljön i Europa ger, är det nödvändigt, enligt Försvarsmakten, att fullfölja försvarsreformen.
Puolustusvoimien mukaan puolustusuudistuksen valmiiksi saattaminen on tarpeen, johtuen Euroopan muuttuneen turvallisuustilanteen tuomista haasteista.
Kommentti: Tässä Widegren on oikeassa; lisäys toteuttaa puolustusuudistuksen vuoteen 2024 mennessä, jos kaikki menee suunnitellusti. Kyseessä on kuitenkin vain rahallinen panostus, jonka kohteena on pääasiassa materiaali. Henkilöstöjärjestelmää koskevat ongelmat ovat edelleen ratkaisematta, mikä heijastuu suoraan maavoimien joukkojen suorituskykyyn.
Användbarhet och behov är avgörande för förmågeutvecklingen, vilket gör rejält högre ambitioner vad gäller utbildning, övningar och operationer. Stridskrafterna måste i nästa steg kunna lösa mer komplexa uppgifter. Ökad operativ förmåga i krigsförbanden är helt avgörande för att möta morgondagens utmaningar.
Käytettävyys ja tarve ovat suorituskyvyn kehittämisen kannalta keskeisiä asioita, jotka merkittävästi nostavat koulutuksen, harjoitusten ja operaatioiden tavoitetasoja. Seuraava askel asevoimille on pystyä suoriutumaan monimutkaisemmista tehtävistä. Kasvanut operatiivinen kyky on ratkaisevaa huomisen haasteiden kohtaamisessa.
Kommentti: Tässä Widegren lähtee liian pitkälle laukalle. ”Seuraava askel”, ”kasvanut kyky” ja ”huomisen haasteet” ovat ne samat joiden piti jo olla valmiita uudessa sotajaotuksessa 2014 (IO 14), eli tänään!
Johtopäätökset
Ruotsin puolustuksen kriisi on pysähtynyt hetkeksi. Hallituksen kortit on katsottu puolustuksen itsensä, maanpuolustuksen ystävien ja bloggaajien sekä tarkastusviraston toimesta. Nyt hallitus on valinnut tiekseen lopettaa tosiasioiden kieltämisen. Ruotsin puolustuskyky voidaan palauttaa, jos
- puoluerajat ylittävä sopu saavutetaan ja
- taloudellinen tilanne jatkuu vakaana ja
- perustavan laatuiset puolustusvoimien henkilöstöjärjestelmän ja yksiköiden miehityksen ongelmat ratkaistaan ja
- kansainvälisten operaatioiden tavoitetaso pysyy matalana ja
- puolustusvälineiden hintakehitys jatkuu suhteellisen maltillisena.
Tämä panostus ei anna minulle aihettaa muuttaa aikaisempaa arviotani:
Ruotsin strateginen aikalisä jatkuu ja pitenee. On epätodennäköistä, että Ruotsi kykenisi palauttamaan tunnustetun kyvyn oman alueensa puolustamiseen.
Tähän päätttyy varsinainen merkintä. Jos pidät yksityiskohdista, haluat lisätietoja ja ruotsin kieli taipuu kohtuullisesti, niin jatka lukemista.
//James
Yksityiskohdat
Alla on luettelo materiaalista, jota ei ole voitu suunnitella ylläpidettäväksi tia hankittavaksi vuosina 2014–23. Aineisto on otettu puolustusvoimien vastauksesta hallituksen selvityspyyntöön pitkäkestoisen taloudellisen tasapainon saavuttamisesta (Försvarsmaktens underlag om långsiktig ekonomisk balans (2013)). Olen päivittänyt tilanteen puolustusvoimien vuoden 2015 talousarvioesityksen aineiston mukaiseksi ja hallituksen tiedotteen tietojen mukaiseksi vertailemalla tietoja ja vahvistamalla niitä vanhemmista lähteistä.
Materielsystem som inte kunnat planeras in 2014–23 | |
---|---|
TYYPPI/TOIMENPIDE | TILANNE, KOMMENTTI |
Kranaatinheittimet | Ositttain, uusi ampumatarvike ja 81 ja 120 mm krh vaihto uusiin. |
Siltakalusto | Osittain, siltavaunu käyttöön tietyssä laajudessa. |
Keskipitkän kantaman ilmatorjunta | Kyllä, jo aiemmin. Nyt lisäys kahden pataljoonan kalustoon ”vähintään yhden” sijasta. |
Sukellusveneet | Kyllä. |
Merimaaliohjusjärjestelmä | Kyllä, Rb 15 (MTO85M) ylläpidetään, tutkimus tulevaisuuden MTO tarpeesta tehdään. Järjestelmän päivitystä ei ole suunniteltu. Lisäys mahdollistaa järjestelmän korvaamisen. |
Kuljetuskoneet | Osittain. Vaihtoehtoisia ratkaisuja tutkitaan. Neljä uutta C-130 -konetta hankitaan. |
Korvetit | Ei. |
Tutkajärjestelmät | Epäselvää. Ei ilmene aineistosta. |
Ajoneuvojärjestelmät | Osittain. Hankitaan miina- ja sirpalesuojatut ajoneuvot vaihtolavalaitteistolla ja uusi joukkojenkuljetusajoneuvo. |
Ilmatorjuntaohjuksen Visby-luokan korvetteihin | Ei. |
Tiedustelutoiminto | Osittain, otetaan käyttöön taktinen UAV ja ISR-johtamisjärjestelmä (suomalainen termi TVJ), parannetaan tykistötutkajärjestelmää. |
Kulutustavara/määrämateriaali | Epäselvää. Ei ilmene aineistosta. |
Materiaalin ylläpito | Osittain, niillä edellytyksillä, jotka ilmenevät puolustusvoimien lausunnoista ja vastauksista. |
Gotland-luokan sukellusvene | Kyllä, modifiointi (HTM=MLU). |
Lentokonejärjestelmä 100 | Ei tietoa. |
Tiedustelukone (SIGINT) | Ei tietoa. |
Taisteluajoneuvot | Osittain, strf90 (CV90) elinkaaren jatkaminen (RENO). |
Panssarivaunut | Osittain, ks yllä. Sama koskee strv122 (Leopard 2S). |
Miinantorjunta-alukset | Ei. |
Amfibiojoukkojen veneet | Osittain, hankintaan uudet veneet asejärjestelmällä ja toimitetaan strb 90HSM. |
Useat sensori- ja tutkajärjestelmät | Osittain. |
Panssarintorjunta-aseistus | Ei tietoa. |
Helikopterijärjestelmän toimintojen jatkaminen | Kyllä, toimintojen ylläpitäminen kalustolla hkp14, hkp15(B) ja hkp16. |
Määrämteriaalin uusiminen | Osittain, niillä edellytyksillä, jotka ilmenevät puolustusvoimien lausunnoista ja vastauksista. |
Tausta
Tähän olen koonnut keskeisen luettavan aiheesta parhaista lähteistä, joita pidön luotettavina ja hyvinä. Kaikki aineisto on laadittu erittäin kattavasti ja sisältää linkitettyjä lisätietoja sekä korkean tason säilyttävät kommentit ja keskustelun.
Wiseman
- Vikande trend och kompetensskuld i övningsverksamheten – del 4
- Vikande trend och kompetensskuld i övningsverksamheten – del 3
- Vikande trend och kompetensskuld i övningsverksamheten – del 2
- Vikande trend och kompetensskuld i övningsverksamheten – del 1
- Ofrivilliga hangardrottningar
- Är Insatsorganisation 2014 fortsatt relevant?
Skipper
KKrVA
Riksrevisionen (avslutade granskningar)
- Försvaret – en utmaning för staten. Granskningar inom försvarsområdet 2010–2014
- Ekonomiska förutsättningar för en fortsatt omställning av försvaret
- Försvarsmaktens omställning
- Försvarsmaktens förmåga till uthålliga insatser
- Bemanningen av marinens och flygvapnets stående insatsförband
- Den nordiska stridsgruppen – Nordic Battlegroup 2011
- Besparingar i försvarets materielförsörjning – regeringens genomförandegrupp 2008
- Försvarsmaktens stöd till samhället vid kriser
- Leverans på utsatt tid – försvarets internationella materialsamarbeten
- Svenska bidrag till internationella insatser
- Den nordiska stridsgruppen 2008 – en del av EU:s snabbinsatsförmåga