Addenda: Nu har regringens besked kommmit ut i skriftlig form med det slående namnet ”5,5 miljarder till försvaret.” Tabellen längst ner på sidan har uppdaterats att motsvara det skriftliga underlaget och kommentarer har tillförts. Korrigeringar markerade med gul bakgrund. Nedan ett utdrag ur regeringens tabell över satsningarna:
Tabell 1. Nya satsningar på försvaret. Miljoner kronor. | |||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | Summa | |
Förbandsvhet | 110 | 495 | 510 | 665 | 1045 | 1760 | 2150 | 2300 | 2300 | 2300 | 13635 |
Materielinv. | 270 | 430 | 475 | 1360 | 1505 | 1850 | 2095 | 3200 | 3245 | 14430 | |
Summa | 380 | 495 | 940 | 1140 | 2405 | 3265 | 4000 | 4395 | 5500 | 5545 | 28065 |
Vi förstärker försvaret
Den svenska alliansregeringen kom idag ut med ett styrkebesked om ökad satsning på försvaret.

Många försvarsanställda och -vänner drar säkert en suck av lättnad. Äntligen är time-outen förbi och försvaret får det som krävs. Regeringens besked bör dock skådas för vad det är – i ljuset av nedlagd försvarsplanering, ett materielberg motsvarande Mount Everest och förmågor (IO14) som varit kraftigt underfinansierade.
Satsningen av fem miljarder årligen är ett gott besked, men bara ett litet steg i rätt riktning. Alliansregeringens yttrande liknar det som på amerikanskengelska kallas för spin. Man försöker alltså att få en dålig situation att se riktigt bra ut. Här överträffar alliansen amerikanska spin doctors. Jag ska ta ett par uttalanden i sikten och försöka skjuta några hål på det überpositiva:
Som ett svar på den negativa utvecklingen slog regeringen samma år fast att ett ökat fokus på närområdet, jämfört med tidigare, var påkallat.
Kommentar: Visst, i och med regeringens inriktningsproposition återuppttogs försvarsplaneringen. Dock efter tre år vid rodret. Från finsk synpunkt är underlåtande av att planera och åsidosättta resurser för försvar av eget territorioum helt oförståeligt. De flesta finska försvarsvänner har i min mening inte helt ännu heller fattat att Sverige inte planerat för sittt eget försvar under den strategiska time-outen.
Vi vill se en utökad övningsverksamhet i och över Östersjön för samtliga stridskrafter, till exempel genom större markstridsövningar och en ökad möjlighet till tillfällig basering på Gotland för marin och flyg.
Kommentar: Återupptagning av övningsverksamheten är inte så svårt då den tillåtits förfalla till en mycket låg nivå, mätt med alla volymmätare. Detta har mycket tydligt belysts av Wiseman, Skipper och Johan Wiktorin (Försvar och säkerhet). Länkarna till specifika inlägg hitar du längst ner.
Alliansregeringen vill också investera i försvarets materielsystem. Antalet stridsflygplan av typen Jas 39 E föreslås öka från 60 till 70 plan.
Kommentar: Alliansregeringen har under åren 2006–2012 låtit bli att investera i försvarets materielsystem, vilket bidragit till ett materielberg (materielskuld). Vid beslutet om anskaffning av JAS E ansågs 60 plan vara något slags lägsta antal. Ett tillskott på 10 flygplan är inte en avsevärd ökning av operativ förmåga, utan full återupptagning av flygtimmmar, som behöver byggas upp med tillskott både i insats- och stödorganisationens anslag och personal.
Försvarsberedningens kommentar
Försvarsberedningens ordförande, Cecilia Widegren(m), kommenterar beskedet på sin blogg. Här är det värt att lyfta fram två meningar.
Med anledning av – – – de utmaningar den förändrade säkerhetsmiljön i Europa ger, är det nödvändigt, enligt Försvarsmakten, att fullfölja försvarsreformen.
Kommentar: Widegren har rätt på den här punkten; denna satsning fullföljer försvarsreformen till och med 2024, om allt går enligt plan. Satsningen är dock bara pengar, som främst går till materiel. Frågor beträffande personalförsöjning är fortfarande olösta vilket direkt återspeglas i markförbandens förmåga.
Användbarhet och behov är avgörande för förmågeutvecklingen, vilket gör rejält högre ambitioner vad gäller utbildning, övningar och operationer. Stridskrafterna måste i nästa steg kunna lösa mer komplexa uppgifter. Ökad operativ förmåga i krigsförbanden är helt avgörande för att möta morgondagens utmaningar.
Kommentar: På den andra punkten utvecklar Widegren lite populistiskt med väl kända adjektiv. Det nästa steget, den ökade operativa förmågan och morgondagens utmaningar är något som skulle vara färdigt i och med insatsorganisation 2014, alltså idag.
Slutsatser
Det svenska försvarets kris har kommit till halt. Den svenska regeringens kort har under flere år synats av försvaret, försvarsdebattörer och Riksrevisionen och regeringen har valt att inte längre underkänna fakta. En återupptagning av den svenska försvarsförmåga påbörjas om
- en blocköverskridande överenskommelse nås och
- det ekonomiska läget fortsätter stabilt och
- grundläggande problem i personalförsörjning och bemanning löses och
- ambitionsnivån för internationella insatser hålls låg och
- prisutvecklingen av försvarsmateriel förblir relativt stabil.
Dennasatsning ger mig inte anleding att ändra min tidigare bedömning:
Den svenska strategiska time-outen fortsätter och förlängs. Det är osannolikt att Sverige kommer att kunna återuppta en erkänd förmåga till försvar av eget territorium.
Här slutar det egentliga inlägget. Om Du gillar detaljer och bakgrund så ska Du fortsätta läsa.
//James
Detaljer
Nedan finns en förteckning av materielsystem som inte kunnat planeras in 2014–23, tagen från Försvarsmaktens underlag om långsiktig ekonomisk balans (2013). Jag har lagt in det läget enligt det som redovisas i Försvarsmaktens budgetunderlag 2015, bilaga 1. Jag välkomnar korrektur och addenda av svenska läsare och andra sakkunniga. Kör friskt i kommentarsfältet!
Materielsystem som inte kunnat planeras in 2014–23 | |
---|---|
Typ | Åtgärdat, kommentar |
Granatkastare | Delvis, ny ammunition och omsättning av 8/12 cm grk. |
Bromateriel | Delvis, brobandvagn tillförs i viss omfattning. |
Medellångräckviddigt markbaserat luftvärn | Ja, redan tidigare. Nu ökning till mtrl för två bataljoner. |
Åtgärder ubåtssystem | Ja. |
Omsättning sjömålsbekämpande system | |
Omsättning taktiskt transportflyg | |
Omsättning korvettsystem | Nej. |
Omsättning radarsystem | Oklart, omfattning framgår ej tydligt. Mera tid för analys av detta behövs. |
Omsättning fordonsystem | Delvis, tillförs min- och splitterskyddade fordonmed lastväxlarsystem och nytt trupptransportfordon |
Luftvärnsrobotsystem korvett typ Visby. | Nej |
Underrättelsefunktion | Delvis, införande av taktisk UAV och ISR-ledning, renovering av artillerilokaliseringsradar. |
Mängdmateriel | Oklart, framgår ej tydligt ur underlag. |
Vidmakthålla befintlig materiel | Delvis, under de förutsättningar som framstår i FM underlag |
Omsättning ubåt typ Gotland | Ja, halvtidsmodifiering (HTM, MLU). |
Omsättning flygplanssystem 100 | Okänt. |
Omsättning signalspaningsflyg | Okänt. |
Omsättning stridsfordonssystem | Delvis, strf90 livstidsförlängning (RENO) |
Omsättning stridsvagnssystem | Delvis, ovanstående gäller för strv122 |
Omsättning minröjningsfartyg | Nej, men införande [av Visbykorvetter version 5] innebär även en utökad förmåga till sjöminröjning(!) |
Omsättning amfibiesystemet båtar | Delvis, nyanskaffning av stridsbåtar med vapenstation samt leverans av strb 90HSM. |
Omsättning av ett flertal sensor- och radarsystem | Delvis. |
Omsättning av pansarvärnssystem | Okänt. |
Livstidförlängning av vissa funktioner inom helikoptersystem | Ja, vidmakthålllande av funktioner med hkp14, hkp15(B) och hkp16. |
Omsättning mängdmateriel | Delvis, under de förutsättningar som framstår i FM underlag |
Bakgrund
Här har jag samlat rekommenderad läsning om de brister som nu lappas med både länkad och utvecklad information om bakgrunden till det hela.
Wiseman
- Vikande trend och kompetensskuld i övningsverksamheten – del 4
- Vikande trend och kompetensskuld i övningsverksamheten – del 3
- Vikande trend och kompetensskuld i övningsverksamheten – del 2
- Vikande trend och kompetensskuld i övningsverksamheten – del 1
- Ofrivilliga hangardrottningar
- Är Insatsorganisation 2014 fortsatt relevant?
Skipper
KKrVA
Riksrevisionen (avslutade grankningar)
- Försvaret – en utmaning för staten. Granskningar inom försvarsområdet 2010–2014
- Ekonomiska förutsättningar för en fortsatt omställning av försvaret
- Försvarsmaktens omställning
- Försvarsmaktens förmåga till uthålliga insatser
- Bemanningen av marinens och flygvapnets stående insatsförband
- Den nordiska stridsgruppen – Nordic Battlegroup 2011
- Besparingar i försvarets materielförsörjning – regeringens genomförandegrupp 2008
- Försvarsmaktens stöd till samhället vid kriser
- Leverans på utsatt tid – försvarets internationella materialsamarbeten
- Svenska bidrag till internationella insatser
- Den nordiska stridsgruppen 2008 – en del av EU:s snabbinsatsförmåga
[…] Länkar: MM, CW, NS, Cc, Brix, WW, RKN, JM, […]
GillaGilla
[…] https://fmashiri.wordpress.com/2014/04/22/rejalt-tillskott-eller-det-svenska-forsvarets-kris-del-6/ […]
GillaGilla