#JagStödjerWiseman

Det svenska antimilitaristiska nätverket Ofog avslöjade den svenska säkerhetspolitiska bloggaren Wiseman.

gripen_cobra_hmd

Carl Bergqvist, major på F21 i Luleå är Wiseman.

Ofog resonerar så här: ”Wiseman har ‘en unik maktposition i försvarsdebatten’. Att människor med makt ska kunna granskas och ställas till svars för sina handlingar och uttalanden är avgörande för ett öppet och demokratiskt samhälle.

Jag förkastar detta argument. Ofog kan inte åberopa ett ‘öppet och demokratiskt samhälle‘ för att sedan kränka yttrandefriheten (Wisemans frihet till yttrande som privatperson under pseudonym) och samtidigt nedsättande påverka förtroendet för meddelarfriheten, efterforskningsförbudet, repressalieförbudet och källskyddet (vi får reda på ditt namn och gör hur vi vill med den kunskapen). Det är odemokratisk och går också emot den handlingsfrihet Ofog själv får i och med dessa fri- och rättigheter. Tala om att skjuta sig själv i benet…

Försvarsmaktens informationsdirektör Erik Lagersten uppträdde starkt i stöd för majoren Bergqvist, demokratins grundvärden och ovannämnda fri- och rättigheter.

Bästa svenska läsare!

Jag talar med passion och avund om era fri- och rättigheter, då vi här i östra rikshalvan saknar många av dem. Vi har yttrandefrihet, men vi saknar meddelarfrihet (och efterforskningsförbud och repressalieförbud som därav följer). I Finland regleras friheten att lämna upplyssningar av källskyddet som föreskrivs i Lag om yttrandefrihet i masskommunikation, 16 §.

Bästa finska läsare!

Gränserna för tjänstemäns yttrandefrihet i Finland – och vem som sätter dom – är på det sättet klara att det ofta är myndigheten istället för lagen(!) Oklart för många är om man till exempel kan uppträda under pseudonym som privat person. Utrikesministeriet, som är en aktiv aktör i sociala medier tillåter detta, medan försvarsmakten och förvarsministeriet avråder. Polisen har haft flest fall i förvaltningsdomstol i dessa ärenden, men är inte ännu heller på det klara med det hela. Som privata personer väljer dock många tjänstemän att uppträda anonymt, då det inte precis anses vara klokt från karriärsynpunkt att uppträda med eget namn, i synnerhet om man är lägre ner på trappan och skulle ta för sig att skriva kritiskt.

För min egen del har det aldrig funnits alternativ. Jag är finlandssvensk, skriver på båda språken. Med den inriktning mina inlägg har vore det lönlöst att skriva under pseudonym. Och så har jag ibland fått bli riktigt ledsen.

Det känns minst sagt absurdt att försvarsmakten, vars uppgift inkluderar ”[…] tryggande av befolkningens livsbetingelser, de grundläggande fri- och rättigheterna […]”, representeras av chefer som friskt ger sig in på försök till inskränkning av yttrandefrihet. Jag går inte in på samtal jag haft (på dem tillämpar jag alltid absolut sekretess), men det känns som om det finns en stor brist i förståelse av grundläggande fri- och rättigheter.

Vi lever i ett system där fri- och rättigheter regleras mera av rang och befattning, än av att vara människa och del av det finska folket. Så länge detta består kommer vi inte att se soldater delta aktivt i den offentliga säkerhetsdebatten. En långsam ändring kan dock skönjas. Det finns hopp!

God jul och ett gott nytt år 2014!

//James Mashiri, kaptenlöjtnant, Finska marinen.


Åsikterna jag här uttryckt är mina egna och jag uttrycker dem som privat person. De reflekterar inte nödvändigtvis försvarsmaktens eller någon annan myndighets officiella linje. Underteckning med militärgrad och försvarsgren är en hänvisning till offentligheten beträffande outingen.

5 reaktioner på ”#JagStödjerWiseman

  1. Tack för kommentaren Peter!

    Beträffande våra länders gemensamma framtid så tror jag att rikskonferensen i Sälen kommer att bli intressant. Jag bygger just upp ett inlägg avsett att underlätta uppföljningen. Det finska intresset är mkt stort nu när Republikens president Sauli Niinistö beslutat sig för att delta.

    Wiseman har ju nu blivit odödlig. Eftersom trovärdigheten beror på 1) rang, 2) ställning så måste han ju 1) befordras till överstelöjtnant eller direkt till överste, 2) kallas som ledamot till KKrVA😉

    Ta gärna en titt in på bloggen under första veckan januari och bidra med material om #fofrk Sälen!

    Gott nytt år!

    //James

    Gilla

  2. Jag glömde lägga till det som är uppenbart, nämligen att vår historia är gemensam och det kan ingen ta oss ifrån oss. Senaste gången det var allvar, var under vinterkriget och fortsättningskriget. Precis som under den gemensamma tiden (fram till 1809) slogs svensken och finländaren tillsammans, skuldra mot skuldra. Hakkapeliitta!

    Gilla

  3. Bäste kaptenlöjtnant Mashiri,

    Det är glädjande att se att man även i östra rikshalvan intresserar sig för vår numera miserabla situation. Ska man vara ärlig är det väl så att just nu har det gamla slitna talesättet ”svensken slåss gärna till siste finne” aldrig varit mer aktuellt?

    Nåväl, det är roligt att se att även du, som befinner dig på andra sidan Östersjön, stödjer Wiseman. Den gode majoren har gjort mer än någon annan för både svensk och nordisk försvarsdebatt. Jag hoppas bara att det en dag får riktigt genomslag.

    Tack James Mashiri för att även du ställer dig bakom Wiseman och hans rättighet att yttra sig!

    God fortsättning!

    Peter Andersson

    journalist/fd RO/kn

    Gilla

  4. @ Tommi,
    Din länk gäller Sverige, inte Finland,

    Där svenska FM använder 47 sidor använder finska FM 4.
    http://www.puolustusvoimat.fi/wcm/126ec48049a5a405ba84bf759929fd62/Direktiv+f%C3%B6r+sociala+medier_bev%C3%A4ring+och+reservist.pdf?MOD=AJPERES

    Den svenska skrivelsen förbjöd inte anonyma inlägg, vilket den finska inte heller gör.

    Jag håller med dig om rätten att uppträda anonymt, vilket även jag gör gentemot allmänheten. De olika underrättelseorganen vet säkerligen vem jag är, eftersom jag inte gått omvägen via TOR och ett antal anonymiseringar + spoofing av MAC, men so what? .

    Jag är småfisk och har inte ofta haft ”polska” tavelförsäljare (numera är de ju inte mera ”polska”) sedan jag var placerad i ett krigsförband (då hade jag dem ca. vartannat år ringande på dörrklockan). Numera kommer de mera sällan, men de har visat sig.

    ——

    Dina inlägg kommer att vara fina tidsdokument om en tid. Om du går vidare i utbildningen kommer de kommande inläggen att ha ett värde. Om du gjorde kortutbildning på 5,5 månader blir dina inlägg bara makulatur.

    Mvh

    Gilla

  5. Kolla detta: http://blogg.forsvarsmakten.se/kommentar/2013/10/03/forsvarsmakten-ger-ut-handbok-i-sociala-medier/

    Jag är kolumnist i Helsingin Sanomat och skriver med mitt eget namn, klädd på mina sivila kläder och titulerat som företagare. Trots detta tolkar vissa människor mina skriverier så att jag ”presenterar” Huvudstaben där jag är placerad under min militärtjänstgöring.

    Jag har svårt att acceptera att man inte kan skriva anonymt. Anonyma skrivare har dessutom svårare att skapa trovärdighet än någon som skriver med en ”hög” titel, vilket betyder att anonyma skrivare måste argumentera ännu bättre för att bli noterat.

    Gilla

Kommentera | Kommentoi

