Ny layout / Uusi ulkoasu

Bästa läsare!

Jag har valt en ny layout för min blogg. Ändring för ändringens skull? Nej. Temat Ocean Mist som jag använde tidigare hade en alltför liten text. Problemet blev betydande när jag granskade min blogg på skärmar med hög upplösning. Ingen vill läsa flugs**t och få orkar börja zooma. Därför valde jag en ny layout som bättre lämpar sig för bredbildskärmar eller mobila läsare horisontellt. Dessutom ser bloggen även bättre ut även i porträttformat.

Med denna layout har jag bättre och lättare kontroll över stil och utseende. Syftet med förändringen är alltså att bloggen ska bli mera lättläst, användarvänlig och överskådlig. Vissa saker i äldre inlägg ser säkert konstiga ut, eftersom jag modifierat dem för att anpassa för den gamla layouten. Jag kollar bakåt under januari och gör ändringar efter hand. Kom gärna med respons.

Mvh,

James


Hyvät lukijat!

Olen valinnut blogille uuden ulkoasun. Muutos itsetarkoituksena? Ei toki, aikaisemmin käyttämässäni Ocean Mistissä teksti oli aivan liian pieni. Ongelma hyppäsi silmille kun tarkastin blogiani korkean resoluution näytöillä. Kukaaan ei halua lukea kärpäsenp***aa ja harva jaksaa zoomata. Siksi valitsin uuden ulkoasun, joka paremmin sopii laajakuvanäytöille ja vaakanäytöille. Blogi näyttää myös paremmalta pystynä.

Valitsemani uusi layout antaa minulle paremmat työkalut tyylin ja ulkoasun hallintaan. Muutoksen päämääränä on helppolukuisempi, käyttäjäystävällisempi ja havainnollisempi blogi. Jotkut vanhat kirjoitukset näyttävät varmaan tässä vaiheessa kummallisilta, koska olen sopeuttanut ne vanhaan layoutiin. Tarkastan niitä tammikuun aikana ja teen muutoksia sitä mukaa kun tarpeita havaitsen. Anna rohkeasti palautetta!

Yst.terv,

James

En reaktion på ”Ny layout / Uusi ulkoasu

  1. Ser prydligt ut. Textstorleken är en viktig faktor för läsbarhet. En annan är typsnittet: för längre texter går det fortare att läsa seriffer, som Times, Garamond eller Book Antiqua. Ögat får lättare hålla raden.

    Gilla

Kommentera | Kommentoi

