Blogito ergo sum

Syftet med en blogg har aldrig blivit riktigt klart för mig. Med webben har jag gillat rådet att skriva om man verkligen har nåt att säga. En blogg verkar vara något som både kan ha en strikt form och ett klart syfte och även vara helt fri, flummig och formlös. Då man skummar bloggar på webben verkar dom flesta bloggarna höra till den senare kategorin. Trots det är folk vansinnigt fokuserade på sitt bloggande och noggranna med att skriva in regelbundet, även om ingen läser bloggen! Konstigt, va?

Med en snabb bakgrundskoll (eufemism för dåligt grundarbete) ser det ut som om att bloggandet i sig självt inte är något existensberättigande. Det behöver det å andra sidan kanske inte vara.

Efter att ha varit styv och oböjlig bestämde jag mig för att våga mig på nåt nytt. Den här bloggen är ett experiment på att skriva och tänka med handen på tidens puls. Det blir högst sannolikt flummigt och formlöst. I min andra blogg, som jag ännu arbetar på, skall jag hålla mig till ett tema — handboll, så där blir det kanske mera strikt och som en följd säkert mindre frekvent.

Språket är en viktig fråga. Jag läser lika gärna på finska, svenska och engelska, så bloggen skriver jag på kantig finska, knagglig svenska och klumpig engelska.

Kommentera | Kommentoi

